Måndag 38,9M Öregrund – Bönan

Image Hosted by ImageShack.us

Det blir nästan aldrig som man tänkt sig!
Vi kom iväg ganska sent, dålig vind så vi fick gå för motor nästan till Björn.


Image Hosted by ImageShack.us

Vi seglade ett litet tag, sedan tog vinden slut och vi fick starta motorn.
Vi gick förbi Eggegrund om syd mot Skutskär.
Nu började bensinen tryta och vi hade varit ute ganska länge med tanke på Lazy.

Vi såg en person på en Ö vid ingången mot Gävle och Bönan.
Tänkte att där måste vi rasta Lazy. Det grundade upp väldigt, så vi fick smyga oss fram för att se hur nära land vi kunde komma. Djup c:a 1 meter gick Lowe med kölen.
Till slut tog det stopp, Fredrik hoppade i Gummibåten och rodde iland för att se om vi kunde få köpa lite bensin? Det fick vi, sedan hjälpte mannen på ön oss att komma loss och ut igen med sin egen båt. Lazy vägrade gå iland och nu fortsatte vi mot Bönan.
Nu åker vi fel sa Karin.
Jag reagerade och tänkte det är omöjligt.
Visst, mitt i natten och skumt ljus. Tittade mot Vad Karin sa var Bönan, men fick inte ihop det riktigt. Karin var tvärsäker att det var åt det hållet, men något sa mig att det kan inte vara rätt.
Bestämde mig ganska direkt att hon har fel och satte kursen mot det som jag ville.
Kursen var ju uttagen och kontrollerad. Jag hade inte räknat fel, det visste jag.
Snart så insåg även Karin att det var tur att vi gjorde som kompassen sa.

Strax ser vi ett kustfartyg närma sig bakom oss, vi satte upp en ljuslykta för att synas bättre eftersom klockan nu var halv ett på natten.
Det var kustbevakningen. De närmade sig och drog upp en väldig sjö. Vi hejade när de passerade och det fanns på plats när vi senare kom in till Bönan. Vi fick lägga oss vid bryggan på insidan och efter att ha rastat Lazy som nu tyckte det var dags att kissa, (efter 13 timmar) så somnade vi gott.

Dagen efter pratade jag med kustbevakningen som tyckte vi hade gjort det bra genom att visa oss inte kallat på hjälp :)
Det var väl därför de bjöd på 20 liter bensin och gav oss radarreflektorer :)

En ros till kustbevakningen på Bönan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar